sty 15 2017

Urządzenia do sterylizacji


Urządzenia do sterylizacji cz. I
 
Dzisiejszym artykułem, chcielibyśmy rozpocząć cykl pt. „Urządzenia do sterylizacji”. Sterylizacja narzędzi jest bardzo ważnym elementem działalności zarówno gabinetów medycznych, jak i kosmetycznych oraz salonów tatuażu, fryzjerskich, odnowy biologicznej i SPA.
 
Ze względu na to postanowiliśmy podzielić najważniejsze informacje na kilka części. Pierwszy z serii artykuł zawiera podstawowe informacje na temat sterylizacji, narzędzi oraz podstaw prawnych w materii bezpieczeństwa i higieny pracy.
 
Sterylizacja narzędzi, jest w dzisiejszych czasach absolutną koniecznością. Przywiązywanie wagi do sterylizacji narzędzi to bardzo pozytywny trend, ponieważ świadczy o stale rosnącej świadomości na temat zakażeń, zarówno osób prowadzących różnego rodzaju gabinety, jak i u ich pacjentów. Pamiętajmy, że każde narzędzie powodujące przerwanie ciągłości skóry należy wysterylizować w autoklawie, ponieważ tylko to urządzenie jest gwarantem skutecznego zniszczenia wszelkich mikroorganizmów, w tym również wirusów HIV, HCV, HYBV itd.
 
Czym jest sterylizacja?
 
Aby zrozumieć jak ważne jest posiadanie urządzenia gwarantującego efektywną sterylizację należy na początku wyjaśnić, czym w ogóle jest sterylizacja. Sterylizacja to inaczej wyjaławianie, czyli proces technologiczny, który polega na zniszczeniu wszystkich występujących form mikroorganizmów. Mamy tutaj na myśli formy wegetatywne, przetrwalnikowe, a także zarodnikowe. Proces sterylizacji przeprowadza się mechanicznie, fizycznie lub chemicznie. Efektem procesu sterylizacji jest otrzymanie narzędzi (materiałów) jałowych, czyli takich, które nie zawierają żadnych drobnoustrojów, również ich przetrwalnikowych form.
 
Dzisiaj prawie każda osoba korzystająca z usług gabinetów medycznych, kosmetycznych, czy też salonów fryzjerskich, odnowy biologicznej lub SPA, zwraca uwagę na sterylność wykorzystywanych narzędzi. Wyjęcie ich z zamkniętych pakietów przy pacjencie wzbudza większe zaufanie niż używanie narzędzi prosto z szuflady. Przy tak ogromnej konkurencji na rynku należy walczyć o każdego klienta przede wszystkim wysoką jakością usług. Tym bardziej, że sterylizacja narzędzi jest to obowiązek regulowany ustawą.
 
 
Na wstępie chcemy uspokoić wszystkich poszukujących odpowiedzi na pytanie: Czy muszę kupić autoklaw, jeśli prowadzę gabinet kosmetyczny? Nie, aktualna ustawa nie nakłada na właścicieli salonów urody takiego obowiązku. Jednak sterylizacja narzędzi, w nim używanych, jest obligatoryjna. W praktyce oznacza to, że możemy korzystać z usług innego podmiotu posiadającego zgłoszony do sanepidu autoklaw kosmetyczny.
 
autoklaw klasa b seria 3pv Bardzo ważne jest również, aby pamiętać o umowie, potwierdzającej zlecenie przez nas sterylizacji narzędzi firmie zewnętrznej, którą okażemy inspektorowi sanepidu podczas kontroli w naszym gabinecie. Od kilku lat pojawiają się jednak informacje o wprowadzeniu bardziej restrykcyjnych przepisów dotyczących sterylizacji narzędzi w gabinetach.
 
Skąd biorą się ciągle zaostrzające się unijne i krajowe przepisy dotyczące funkcjonowania gabinetów o profilu medycznym, ale także tych z branży kosmetycznej? Pewnie wiele osób myśli, że to kolejny sposób na wyciąganie pieniędzy od przedsiębiorców. Odpowiedź na to pytanie ma jednak zupełnie inne podstawy. Chodzi tu przede wszystkim o to, aby jak najbardziej ograniczyć ryzyko zakażeń pacjentów, do których dojść przecież może już nie tylko u lekarza. Równie duże ryzyko zarażenia się chorobami, wywołanymi przez bakterie i wirusy, występuje w salonach fryzjerskich, tatuażu oraz gabinetach kosmetycznych, odnowy biologicznej i SPA.
 
Wymogi techniczne
 
Dla krajów Europy Zachodniej konieczność właściwej sterylizacji narzędzi w salonach urody, przeprowadzanie kontroli stanu technicznego sterylizatorów, czy posiadanie urządzeń wyposażonych w elektroniczny zapis przeprowadzonych czynności, nie jest niczym nadzwyczajnym, a już na pewno nie wzbudza tylu mieszanych emocji co u nas, w Polsce. Prawdopodobnie spowodowane jest to, choć rosnącą, to jednak jeszcze zbyt małą wiedzą na temat prawidłowej sterylizacji.
 
Według najnowszych założeń projektu ustawy, aby pozytywnie przejść kontrolę inspektora sanepidu, każdy salon urody, w tym fryzjerski, kosmetyczny tatuażu czy SPA, będzie musiał spełnić szereg norm bezpieczeństwa i higieny pracy. Mamy tu na myśli między innymi: właściwą organizację pracy, dostosowanie do nowych norm pomieszczeń oraz zakup odpowiednich urządzeń i materiałów do sterylizacji narzędzi.
 
Autoklaw klasa B z drukarkąNajtrudniej oczywiście będzie spełnić wymogi lokalowe. Wiele salonów prowadzi swoją działalność w małych lokalach, a ustawodawca nakłada na nich obowiązek posiadania osobnego pomieszczenia do sterylizacji tzw. sterylizatorni. Jeżeli powierzchnia lokalu na to nie pozwala, autoklaw warunkowo może stać w pomieszczeniu, w którym wykonywane są zabiegi, jednak cały proces sterylizacji musi być wykonywany podczas nieobecności pacjenta. Oznacza to, że kosmetolog będzie zmuszony do stosowania pakietów foliowych, które osłaniają narzędzia. Kolejnym problemem jest miejsce ustawienia autoklawu, ponieważ konieczne jest uwzględnienie strefy brudnej i czystej dla sterylizowanych narzędzi. Styczność i przenikanie się tych dwóch stref, będą oczywiście zabronione.
 
Kolejne zmiany dotyczą osób, które będą obsługiwać autoklaw. W świetle projektu rozporządzenia, osoba taka będzie musiała przejść odpowiednie szkolenie i posiadać minimum średnie wykształcenie. Wyznaczenie osoby, która będzie odpowiedzialna za obsługę autoklawu, jest uzasadnione. Ograniczy to dostęp do sterylizatorni osób trzecich oraz łatwe wskazanie osoby odpowiedzialnej za ewentualne błędy. Do zakresu obowiązków osoby obsługującej autoklaw kosmetyczny należą przygotowywanie pakietów, przeprowadzanie pełnej sterylizacji, pilnowanie terminów przeglądów technicznych, wybór materiałów oraz prowadzenie pełnej archiwizacji przeprowadzanych cykli.
 
Jakie korzyści?
 
Pomimo tego, że wszystkie nowe założenia ustawy wydają się nieść dla lekarzy i kosmetologów jedynie utrudnienia, to należy pamiętać o głównej korzyści z nich płynących. Ustawa w takim kształcie zabezpiecza specjalistów przed stale rosnącą liczbą roszczeń odszkodowawczych, które trafiają do polskich sądów. Coraz częściej kryterium, na podstawie którego pacjent wybiera usługi jednego lub drugiego specjalisty jest poczucie bezpieczeństwa i higieny w gabinecie.
 
Pamiętajmy o tym, aby wyróżniać się na rynku wysokimi umiejętnościami i kwalifikacjami, profesjonalnym wyposażeniem gabinetu, szeroką i ciekawą ofertą oraz najwyższą jakością usług. Promocyjne ceny, osiągane poprzez obniżanie jakości sprzętu kosmetycznego, narzędzi, materiałów i usług jest chwytem marketingowym na bardzo krótką metę.